PAK LAH 'MEMBUNUH' GOLONGAN NELAYAN DAN PETANI

Umum mengetahui keputusan pak lah menaikkan harga minyak bukan saja terbeban di bahu golongan pekerja makan gaji saja. Namun yang paling jelas lagi terbuka, polisi baru itu sangat membebankan golongan miskin dan berpendapatan rendah seperti kami golongan nelayan. Nelayan dan petani adalah ibarat hamba abdi yang dikerah dan dipaksa oleh keiginan untuk terus hidup dan meneruskan kehidupan dengan mencari rezeki di lautan luas dan menyambung nyawa demi sesuap nasi. Iulah ungkapan yang boleh ambe ungkapkan untuk golongan nelayan seperti ambe ni.

Ambe sebagai nelayan pesisir pantai di trg, amatlah sedih dengan peristiwa hitam ini. Sebagai mana hitamnya hati kj dan koncu2nya begitu lah peritnya ambe golongan nelayan menelan bulat-bulat keputusan pak lah menaikkan harga minyak sesuka hati dan kepala hotak dia. Rutin harian kami sebagai nelayan memang mermerlukan minyak, kerana itu lah nadi perjuangan kami di pesisir pantai, berjuang demi mencari sesuap nasi...bukan takde pilihan kami untuk mencari kerja lain...tapi sudah menjadi tradisi kami dan nenekmoyang kami lagi, profesion nelayan jadi pilihan.

Ramai kawan-kawan ambe tertanya-tanya kenapa ambe memilih nelayan sebagai sumber pencarian sedangkan ambe bukan takde kelulusan, ambe graduan dari KUSTEM yang kini berubah menjadi UMT dalam jurusan ijazah perikanan. Ambe masih ingat lagi pesan arwah datuk ambe yang juga nelayan, "cu jangan tinggalkan tradisi keluarga kita...nelayan menjadi darah daging kita", sebak rasanya bila ambe teringatkan kata2 tok ambe, tapi sekarang nie ambe dapat rasakan yang pak lah cuba 'membunuh' golongan miskin dan berpendapatan rendah mcm ambe nih.

Mula-mula jelas sekali dalam kenyataan beliau sebelum ni yang ingin membantu golongan petani dan nelayan, namun kini kian kabur. Biarlah ambe berterus terang, ambe dari dulu memang umno..dulu kini dan selamanya...ingat lagi ambe jasa-jasa beliau menyumbang sebuah bot dana kepada keluarga ambe, ketika tu ambe masih di menara gading...dan kini dengan bot dana itulah ambe harungi laut china selatan setelah bapa ambe keuzuran, ambe tak mahu biarkan ia tersadai di tepi pantai tanpa di manafaatkan. Biarlah ambe korbankan ijazah ambe supaya adik-adik ambe boleh menyambung pelajaran mereka di samping menjaga kedua-dua orang tua ambe. Kalau dulu bapa ambe perjudikan nyawa untuk ke laut, kenapa tidak ambe. Namun kini untuk kelaut bukan sesenang dulu, margin kenaikan harga adalah tidak setimpal dengan hasil yang ambe perolehi, ditambah pula dengan kenaikan harga barang lain, terpaksa ambe lupakan buat seketika untuk turun kelaut.

Dan masih lagi teriang-iang di telinga ambe di waktu zaman pok yeh dulu, yang dikatakan ingin membantu golongan petani dan nelyan...namun si derih derhaka ni jugalah yang membaham duit rakyat lebih kurang 2.2 billion kalau tak silap. Adakah duit itu digunakan untuk menjalankan projek pertani atau perikanan? dan Dimana projek-projek tersebut, adakah betul wujud atau pun ianya satu pembohongan?
p/s:next artikel i will write about 'projek' that 'help' our people in trg, insyaAllah

Oleh nelayanmuda

0 comments: