Masihkah kau ingat -Kezaliman BN Terhadap Mangsa Memali?


Operasi HAPUS di MEMALI - Signal Division PDRM (Rahsia)

1] Permulaan kejadian 18.11.1985 ~ (Lokasi kem PPH Sg Petani)

Jam 7.35mlm ~ Seramai 3,600 anggota polis dari pelbagai bahagian FRU dari P.Pinang, Senoi Prak dan Komando 69 dgn ketua operasinya dari pegawai tinggi bukit aman bersiap sedia terima arahan dari Dato' Musa Hitam TPM .

Jam 7.45mlm ~ Arahan perintah dari bukit aman dikeluarkan dgn simbolik menyerang hendap satu kem komunis di daerah Baling bersempadan dgn Thailang.

Jam 8.05mlm ~ Berlaku kekecohan diantara pegawai pemerintah kem di sg petani dgn pegawai dari bkt aman. Pegawai pemerintah kem di sg petani tidak puas hati dgn arahan itu kerana dia lebih mengetahui bhw tiada kem komunis di daerah baling. Jika kem komunis wujud maka beliaulah org pertama yg akan mengetahuinya.

Sasaran di dalam peta sebenarnya adalah sebuah madrasah yg menjadi tempat berdakwah dan kuliah arwah Ust. Ibrahim Libya. Sesuatu sdg berlakudi bkt aman kerana pen. psuruhjaya polis gagal dihubungi. Akhirnya TPM Dato' Musa Hitam telah dihubungi dan belia telah mengarahkan supaya operasi HAPUS diteruskan.

Jam 12.00 malam ~ Bagaimanapun pasukan PPH Sg Petani hanya mahu buat sekatan dan kepungan sahaja supaya ustz. ibrahim libya & pngikut menyerah diri saja. TPM Dato' Musa Hitam dihubungi lagi tapi gagal manakala Timb. Menteri Dalam Negeri ikuti prkembangan dari P.Pinang.

TPM hubungi polis dgn mengatakan teruskan operasi walupun terpaksa mnyerang seluruh Kedah.

2] 19.11.1985 ~

Jam 1.00pagi - 3,600 anggota polis pelbagai unit tiba di memali dan dikepong ketat. Radzi Ahmad tadi ambil alih peranan Musa Hitam. Kbnyakan anggota Ops HAPUS peracaya bhw sasaran mereka ialah kem komunis.

Jam 8.15pagi - Dato' Radzi Ahmad keluar perintah menyerang. Peg. Pemerintah Operasi Dato' Yahya Yeop arah kereta perisai mulakan serangan.

Ustz. Ibrahim Libya kembali ke rahmatullah dgn berjanji hanya menyembah Allah dan tidak tunduk kpd yang lain.


Jam 12.13 tghari ~ Serangan ditamatkan.

Jam 1.05tghari ~ Dato' Yeop kemudian tlh hubongi IPK P.Pinang dan kemudian laporan kpd TPM Musa Hitam.

Jam 3.00ptg ~ Semua org dikg memali ditangkap. mangsa yg terkorban dihantar ke hospital Sg Petani & Alor Star.


KESIMPULAN & TINDAKAN LANJUT:-

Seruan kpd warga negara yg prihatin - Demokrasi hanya tiggal simbol.


SAMA-SAMALAH KITA MENILAI PEMERINTAH KITA SEKARANG!! HIDUP BN, HIDUP UMNO.

0 comments: