Kerajaan di bawah Abdullah Badawi paling lemah

Perdana Menteri Malaysia paling lemah selepas 51 tahun merdeka. Semua rakyat bercakap tentang cara mengurus dan mentadbir malah cara mengatasi kemelut yang melanda negara akibat kenaikan harga minyak dunia.

Dari segi peribadi beliau agak bermoral dan bagus budi pekerti berbanding kebanyakan menteri yang ada sekarang. Namun jauh di sudut sana beliau kurang cerdik dan kurang pintar dalam mengawal suasana politik sekarang.

Dari segi pematuhan dan penghormatan dikalangan kerabat barisan nasional ada sedikit kecacatan begitu juga dalam barisan kabinet. Keputusan selalu di perlekeh dan tiada value sebagai ketua kerajaan. Punca kekalahan pada pru 12 yang lalu.

Karisma kepimpinan daya fikir dan hujah amat dangkal dan tiada intipati. Sukar dijangaka apakah yang akan berlaku selepas dan sebelum. Malah beliau selalu tidak ada konsistem dan selalu cakap kurang tepat dan lari dari fakta. Kalau kata beliau suka cakap bohong sedikit kasar. Tapi itulah "trade mark" perdana menteri Malaysia. (kata orang, Tapi saya tetap Pak Lah masih kuat dan bertenaga).

Satu kelemahan dan mungkin satu kesilapan yang tidak sengaja, Apabila persidangan dewan kerajaan barisan nasional membahas usul harga minyak naik dan cara "mengatasi". Akhirnya semua ahli dewan rakyat barisan nasional "setuju". Saolah-olah kerajaan Barisan Nasional dan semua wakil rakyat BN merestui kenaikan harga minyak dan kenaikan semua barang keperluan. Ini satu kesilapan besar dan satu kezaliman yang kejam.

Kenapa selepas semua harga barang naik tampa kawalan dan lebih memeritkan lagi kenaikan harga minyak petrol dan diesel yang paling tinggi dalam sejarah, baru hendak dibahas dalam parlimen?. Ini satu bentuk pendekatan yang songsang dan tidak beritika , malah terlalu lewat untuk dibahaskan. Semua barang naik harga baru hendak bahas dan bincang.

Saranan ramai dan pengesyuran ramai rakyat Malaysia Perdana Menteri Malaysia Datuk Abdullah Badawi melepaskan jawatan dengan segera dan menyerah kepada pengantinya yang dirasa boleh meneruskan agenda pemerintahan.

Pandangan umum juga tak semestinya penyerahan kuasa kepada timbalan yang ada sekarang. Masih ramai lagi yang agak "bagus" . Contuh sahaja menteri jaga barang expot/ import. Tan Seri Mahyudin Yasin. Bukan Datuk Najid tidak bagus. Ramai sudah tahu Datuk Najid masih dihubungkait dengan peristiwa gadis mongolia. Namun mahkamah dan Datuk Najib sendiri telah membuat kenyataan beliau tidak kenal gadis mongolia. Hanya media siber sahaja gemburkan , Hakikatnya Datuk Najid bersih dari kes tersebut. Tuhan sahaja tahu , kita tidak boleh fitnah.

Apa pun Pak Lah tetap lemah dan perlu beri dan serah kuasa kepada pengantinya dengan segera........agar suasana yang kita hadapi tidak berpanjangan deritanya. bersedialah orang Johor sokong anak Johor menjadi kenyataan. sekian ......

0 comments: