16 September 2008: Kuasa Raja, Rakyat, Dan Pemimpin - Oleh zublizainordin


Kuasa Pemimpin

Pemimpin yang berkuasa kini, ialah Abdullah Ahmad Badawi yang menduduki kerusi Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional, Menteri Kewangan, dan Perdana Menteri Malaysia.

Walaupun Abdullah Ahmad Badawi terus berkuasa kini, dan kelihatan mahu terus berkuasa untuk sekian lama lagi sampai entah bila, mungkin barangkali gamaknya hingga pertengahan 2010, yang masih belum dapat dipastikan.

Soalnya, Abdullah Ahmad Badawi mahu terus kekal berkuasa. Namun kuasa ini tidak bererti, malah memudharatkan Rakyat, Negara, dan Raja, di Malaysia.

Mari kita analisis bersama-sama.

Majoriti

01. Bahawa, Rakyat Malaysia, tidak memberi kuasa yang mantap kepada Abdullah Ahmad Badawi.

Ini dapat dilihat, ketika membentuk kerajaan pusat, Abdullah Ahmad Badawi tidak mandapat majoriti dua per tiga.

Ertinya setakat itulah batas kuasa Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin kerajaan pusat.

Negeri

02. Bahawa, di peringkat kerajaan negeri, Abdullah Ahmad Badawi, hanya menguasai Sabah, Sarawak, Terengganu, Pahang, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Wilayah Persekutuan, dan Perlis. Manakala negerinya sendiri, Pulau Pinang, terlepas kepada kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat. Seterusnya, hilang kuasa Abdullah Ahmad Badawi, di Kelantan, Kedah, Perak, dan Selangor.

Ini dapat dilihat, bahawa Pakatan Rakyat menguasai suatu wilayah yang sudah mula menunjukkan kemurnian model baru kerajaan negeri. Terutama di Kelantan, di bawah pimpinan Nik Aziz Nik Mat. Sedangkan di negeri lain, amalan lama masih terserlah, khususnya pembaziran, yang dapat dilihat dari aktiviti di Negeri Sembilan, dan Terengganu.

Parti

03. Bahawa dalam UMNO, kedudukan Abdullah Ahmad Badawi, sebagai Presiden UMNO, semakin tidak selesa, kerana kuasanya sedang dihakis.

Ini dapat dilihat apabila Mahathir Mohamad meledakkan impak besar dengan keluar dari UMNO, dan bakal kembali, hanya bila Abdullah Ahmad Badawi bukan lagi Presiden UMNO.

Menghakis lagi kuasa Abdullah Ahmad badawi, ialah, dengan wujudnya cabaran untuk jawatan Presiden UMNO oleh Tengku Razaleigh Hamzah.

Seterusnya ada cawangan yang tidak mencalonkan Abdullah Ahmad Badawi, seraya mencalonkan lain-lain pemimpin, untuk pemilihan pada Disember 2008 ini.

Dengan demikian, UMNO rosak. Lebih teruk lagi kerosakan ini, diselubungi amalan politik wang, yang begitu dahsyat, ketara, dan turut membabitkan Abdullah Ahmad Badawi, bila Mazlan Harun membuat laporan ke Badan Pencegah Rasuah.

Barisan

04. Bahawa, UMNO menuju reduman yang bakal berdentum, parti-parti komponen dalam Barisan Nasional, sudah mula tidak konfiden dengan kepemimpinan Abdullah Ahmad Badawi.

Ini dibuktikan dengan usul yang disuarakan oleh Yong Teck Lee, dan SAPP. Kemudian disusuli dengan rasa tidak puas hati, dan amaran parti akan berundur dari Barisan Nasional, kerana dipinggirkan atau permainan isu ras dan agama, sepertimana yang disuarakan oleh Gerakan, dan kemudian MCA.

Keburukan Abdullah Ahmad Badawi sebagai ketua, masih lagi selamat, kerana tradisi dalam Barisan Nasional yang menghormati ketua, kini oleh kerana sudah mula tidak menghormati Abdullah Ahmad Badawi, kedengaran sudah, dan banyak lagi suara lantang akan kedengaran dalam Barisan Nasional.

Pun begitu, Barisan Nasional sudah tidak relevan lagi. Terutama setelah berlaku perubahan lanskap politik tanahair.

Populariti

05. Bahawa populariti Abdullah Ahmad Badawi, telahpun merudum, dan semakin merudum, dan jika dia terus mahu berkuasa, maka walaupun berkuasa, namun Abdullah Ahmad Badawi akan melakar nama sebagai pemimpin paling buruk, pemimpin paling teruk, dalam sejarah kepemimpinan negara.

Ini dapat dilihat dari apa yang telah dilakukannya tetapi tidak sepatutnya dilakukannya. Serta apa yang tidak sepatutnya dilakukannya tetapi dilakukannya.

Sebab itulah Abdullah Ahmad Badawi serba salah, semacam apa yang dibuatnya serba tak kena. Apa yang dia kena buat, mengenakan pula Rakyat jelata.

Abdullah Ahmad Badawi akan terus keliru, selagi dia terus mahu kekal memimpin di negara ini. Jika sehingga 2010, maka tidak hairan jika Abdullah Ahmad Badawi hanya dapat berlegar selamat dan selesa bila di kalangan orang yang setia kepada hanya dia. Sedangkan Abdullah Ahmad Badawi tidak akan seleasa, di semua tempat di mana dia telah membuat dirinya terus dibenci oleh Rakyat Malaysia.


Kuasa Rakyat

Permatang Pauh

P 44 Permatang Pauh, suatu pilihanraya kecil yang besar. Besar dari segi mesej yang dihantar oleh Rakyat Malaysia, khususnya kepada Abdullah Ahmad Badawi.

Wan Azizah Wan Ismail

Terima kasih masih belum kunjung padam, bercucuran kepada Wan Azizah Wan Ismail, srikandi Parti KeADILan Rakyat, dan Ketua Pakatan Rakyat. Di atas kesudiannya berkorban kerusi ini, supaya memberi laluan kepada Anwar Ibrahim untuk terajui Rakyat Malaysia.

Anwar Ibrahim

Kemunculan Anwar Ibrahim di persada politik tanahair bukan kebetulan. Sebahagiannya adalah dari doa Rakyat Malaysia, yang mahukan perubahan, setelah sekian lama merasa dianiaya dan teraniaya, oleh kepemimpinan Abdullah Ahmad Badawi. Khususnya beberapa keputusannya yang tidak prihatin kepada Rakyat Malaysia.

Kepemimpinan

Perbezaan jelas ketara. Ketara di antara Anwar Ibrahim dan Abdullah Ahmad Badawi. Ketara di antara parti dalam Pakatan Rakyat, dan parti dalam Barisan Nasional.

Bezanya, Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat, menawarkan kepemimpin yang memanfaatkan Rakyat Malaysia. Contohnya, air percuma di Selangor. Penjimatan berhemah Pulau Pinang. Tambahan lagi, seandainya Pakatan Rakyat memerentah, harga minyak tidak naik. Sekarang, disebabkan naik, akan diturunkan sehari selepas berkuasa. Serta, jangkaan bajet 2009 yang menarik.

Sedangkan para pemimpin dan parti Barisan Nasional, kononnya mahu selamatkan generasi mendatang, tetapi tergamak menekan semahunya generasi kini, dengan mengambil langkah songsang. Umpamanya kenaikan harga petrol dan diesel, yang tidak sepatutnya dilakukan. Serta bajet 2009 yang hambar.

Merdeka Sebenarnya


Rakyat Malaysia sudahpun bersuara. Kemerdekaan dirasai sejak 26 Ogos 2008. Namun, suram pada 31 Ogos 2008. InsyaAllah, kembali gemerlapan pada 16 September, 2008.

Rakyat Malaysia sudah tidak mahu Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin, terutama Perdana Menteri Malaysia.

Rakyat Malaysia sudah tidak mahu pemimpin UMNO, ataupun Barisan Nasional.

Rakyat Malaysia mahukan Anwar Ibrahim sebagai pemimpin negara, terutama sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Rakyat Malaysia mahukan Pakatan Rakyat memerentah Malaysia.


Kuasa Raja

Agong

Kerajaan Malaysia itu ialah wakil Raja, mewakili Majlis Raja-Raja Melayu, yang tunggaknya D.Y.M.M. Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong. Baginda juga ialah Sultan Terengganu.

Walaupun, lazimnya Raja tiadalah menggunakan kuasa untuk mencampuri urusan kerajaan Malaysia. Namun, semua Raja prihatin terhadap Rakyat negeri masing-masing, dan Rakyat seluruh Malaysia.

Pesanan Raja

Telah kita saksikan bersama-sama, betapa tertib Raja tertentu menyusun kata, namun mendalam ertinya. Kecuali, tiadalah dapat difahami oleh Abdullah Ahmad Badawi. Jika pun difahamnya, dia tidak melakukan yang sewajarnya.

Kali ini, Raja tertentu kelihatan masuk ke gelanggan Rakyat, mencemar duli, bukan untuk mencampuri urusan, namun demi menyampaikan pesan kepada kepemimpinan kerajaan, khususnya kepada Abdullah Ahmad Badawi.

Pernyataan

Jelas apa yang telah berlaku di Perlis, dan di Terengganu, ketikamana membabitkan perlantikan Menteri Besar.

Begitu juga, di Selangor dan Perak.

Bahawa Kuasa Raja yang berkuasa di negeri dan di negara, hendaklah bertepatan dengan konsep Raja Berpelembagaan.

Ahli Parlimen

Kuasa inilah yang akan dinyatakan sebaiknya demi manfaat Majlis Raja-Raja Melayu, dan seluruh Rakyat Malaysia, bila Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat berjaya membentangkan jumlah Ahli Parlimen, untuk membentuk kerajaan baru di Malaysia.

16 September 2008

Raja-raja pun maklum, Rakyat pun tahu, bahawa kerajaan baru yang dibentuk pada 16 September, 2008, kelak, InsyaAllah, adalah kerajaan yang mendapat restu Raja-raja, dan mendapat sokongan Rakyat jelata.

Jelasnya, dengan gabungan kuasa Raja, dan kuasa Rakyat, maka merdekalah Malaysia, dari segala keburukan, dan kelemahan, kerajaan Barisan Nasional yang sedia ada sekarang, pimpinan Abdullah Ahmad Badawi.

Seluruhnya akan memacu, dipimpin Anwar Ibrahim, dan Pakatan Rakyat, untuk memajukan Rakyat, dan memakmorkan negara.


Merdeka!"


0 comments: