Himpunan Solidariti Sejuta Umat, Jumaat 23 Januari


PAS Pusat akan menganjurkan "Himpunan Solidariti Satu Juta Umat" di hadapan Kedutaan Amerika, pada Jumaat, 23 Januari ini bagi menyatakan bantahan terhadap kekejaman berterusan tentera negara pengganas Israel di wilayah Gaza yang berlanjutan sejak 28 Disember lalu.

Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub berkata, program selepas solat Jumaat itu akan menggabungkan pelbagai pertubuhan politik dan badan bukan kerajaan (NGO) yang bersimpati dengan nasib umat Islam Palestin di Gaza yang terus diganyang tentera regim haram Israel.

Menurut Salahuddin, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan mengetuai perhimpunan tersebut sebelum menyerahkan memorandum bantahan kepada Duta Amerika di Kuala Lumpur.

"Ini adalah kemuncak bantahan kita kepada regim haram Israel melalui sekutu rapatnya Amerika Syarikat yang setakat ini telah membunuh lebih 1100 penduduk Palestin yang tidak berdosa, 1/3 daripadanya kanak-kanak, dan mengakibatkan lebih 4500 orang awam cedera," ujarnya ketika dihubungi Harakah.

Sehubungan itu, beliau menyeru umat Islam khususnya ahli-ahli dan para penyokong PAS dari seluruh negara untuk bersama-sama hadir dalam perhimpunan tersebut bagi memberi isyarat jelas tentang bantahan rakyat Malaysia terhadap kekejaman regim haram Israel di wilayah Gaza.

"Kita juga ingin menyatakan solidariti kita dengan rakyat Palestin dan mahu mereka mengetahui bahawa umat Islam seluruh dunia memberikan simpati yang mendalam terhadap musibah yang menimpa mereka kini," tegasnya.


0 comments: