Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969


Di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja, 1969, majikan yang didapati bersalah atas kesalahan gagal atau lewat melapor kemalangan boleh dikenakan denda tidak lebih daripada RM10,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali - Pertubuhan Keselamatan Sosial (hotline: 0342575755 - www.perkeso.gov.my)

Pada 16.05.08 Ernesto mengalami kemalangan jalan raya dalam perjalanan ke tempat kerja.

Tidak sampai setengah jam selepas kemalangan, pihak majikan datang ke tempat kejadian, mereka adalah terdiri dari senior store manager, level 6 manager, wakil dari HQ, account executive dan beberapa staf biasa. Ini kerana kemalangan itu berlaku betul2 di hadapan Pavilion.

Apa yang mengecewakan dia. Majikan dia gagal melaporkan kepada PERKESO (borang 21- laporan kemalangan).

Mengapa gagal?

Ini kerana dia sendiri yg hantar pada PERKESO (HQ) pada 10.02.09, tuan kiralah berapa bulan dia tak mendapat faedah PERKESO. Adakah kerana dia seorang kerani, dia dilayan sebegini rupa? untuk pengetahuan tuan, majikan dia menyediakan company insurans hanya untuk executive ke atas sahaja.

Gaji dia hanya dibayar 2 bulan dalam tempoh dia menjalani rawatan dan dia menghadapi masalah kewangan kerana tidak dibayar gaji untuk 6 bulan seterusnya. Majikan dia juga cuai kerana menghilangkan Medical certificate (original copy) dia.

Apa yg dia minta dari pihak editor....

1)Menyiarkan artikel dia ini untuk sebagai pengajaran untuk pihak majikan seluruh negara, agar mengambil berat pekerja mereka

2)Menyeru Malaysian Retail Association menarik balik anugerah Best Retail Outlet kepada Parkson Pavilion Kuala Lumpur.

3) Pada mana2 ahli parlimen yg membaca artikel ini, mohon Akta Keselamatan Sosial Pekerja dibahaskan, naikkan kadar kompaun pertimbangan dari pihak tuan amat dia hargai.

Nama Majikan: Parkson Corporation


http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=News&file=article&sid=3311


0 comments: