Meransangkan Otak

Apa akan terjadi sekiranya enjin kereta kita dibiarkan dengan lama tanpa kita start? Ia akan semput, susahnya nak start dan kadang-kadang sampai boleh rosak.

Begitu juga dengan otak kita. Mungkin ramai yang sangka, otak kita kalau selalu sangat digunakan, selalu sangat berfikir, ia akan rosak atau menjadi lesu dan penat sebab terlalu banyak berfikir.

Sebenarnya kalau anda tahu, otak kita akan jadi lebih efisyen dan lebih sihat apabila lebih banyak kita berfikir. Di sini juga adalah sebahagian dari cara menggerakkan momentum untuk terus berjaya.

Perbanyakkan berfikir mengenai idea-idea baru, cara kita menjadi lebih kreatif dalam perniagaan, cara bersaing, strategi-strategi baru dalam perniagaan, cara menarik pelanggan, cara mendapatkan pelanggan yang hilang dan sebagainya.

Apa yang saya selalu lakukan adalah, bawa buku nota & pen (yang macam buku 555 tu pun takpe) ke mana sahaja. Dapat je idea, cepat-cepat tulis. Kadang-kadang dalam sehari, berpuluh-puluh idea yang kita dapat!

Lebih banyak anda berfikir, maka lebih efisyen otak anda. Dan otak yang efisyen ni pula akan memberi idea-idea yang lebih bernas yang tidak pernah anda fikirkan!

Begitu juga dalam hal-hal kerohanian, besar jugak ganjarannya kalau kita fikir, risau & bimbang dengan ummat Nabi saw. Bagaimana semua orang selamat dari neraka & bagaimana semua orang juga dapat gathering bersama di syurga Allah s.w.t. Bagaimana agama Allah jadi makmur macam zaman Rasulullah s.a.w. dan para sahabat r.a. dulu. Semua ni akan meransang otak.

Cuba anda tengok orang yang teguh agamanya, nampak dia rilek je perasan tak?

Selamat berpuasa untuk hari ke-5!


0 comments: