Hijrah dan Pilihanraya

PRK Kerusi Parlimen Kuala Terengganu yang akan diadakan tahun depan 1430H/2009H benar-benar diadakan pada awal tahun baru Hijrah 1430 dan tahun Masehi 2009.

Hijrah yang disebut oleh Nabi saw: "Tidak ada Hijrah sesudah Makkah dibuka, melainkan jihad dan niat". (HR Bukhari dan Muslim)

Pilihanraya adalah satu proses demokrasi untuk memilih pemimpin. Khusus kepada pengundi di Kuala Terengganu, memilih pemimpin bukan sekadar suka-suka untuk dapatkan wang rasuah politik yang telah menjadi budaya politik UMNO/BN sejak sekian lama membarah dan membudaya sehingga rakyat tidak lagi dapat bezakan antara yang halal dengan yang haram dalam menentukan pemimpin yang benar-benar berwibawa dari perspektif Islam.

Berhijrahlah dengan semangat Hijrah Rasulullah saw, Abu Bakar As-Siddiq, para sahabat dan umat Islam Makkah sanggup meninggalkan tanah tumpah darah untuk berpindah ke Kota Madinah.

Ambillah pengalaman itu untuk dijadikan panduan hijrah memilih pemimpin yang terbaik. Terbaik dalam kepimpinan, terbaik dalam pergaulan dengan rakyat yang dipimpin, terbaik dalam usaha melaksanakan amanah dan terbaik dalam menguruskan keperluan rakyat.

Jihad
Jihad adalah perintah Allah dan menjadi kerja para anbiya. Jihad bererti berjuang bersungguh-sungguh. Semangat ini mesti ada dalam jiwa raga, pemikiran dan emosi umat Islam serta seluruh rakyat Malaysia, khususnya pengundi PRK Kuala Terengganu.

Pengundi Kuala Terengganu mesti berjihad dan berjuang dengan semangat Hijrah Rasulullah saw, para sahabat dan umat Islam Makkah, supaya kita menjadikan Kuala Terengganu seperti Kota Madinah.

Lihat perkembangan Kota Madinah sejak dari awal Nabi saw mula-mula tiba di Madinah. Golongan Ansar yang menyambut ketibaan Muhajirin dengan rasa kasih sayang, bersedia menolong dan menyediakan apa saja keperluan Muhajirin yang datang ke Madinah tanpa apa-apa kerana semua harta, perniagaan mereka tinggalkan di Makkah

Niat
Niat mesti betul semata-mata kerana Allah. Niat hijrah mesti semata-mata kerana Allah. Rasulullah saw menegaskan INNAMAL 'AMAALU BIN-NIYAATI...setiap amalan mesti dengan niat.

Juga niat memilih pemimpin mesti betul kerana Allah. Niat mengundi juga kerana Allah. Bukan niat kerana hendak dapatkan habuan wang ringgit. Bukan niat untuk mengundi pemimpin yang kaya kerana rasuah.

Amal tanpa niat akan sia-sia. Kerja tanpa berniat juga sia-sia. Hijrah tanpa niat juga sia-sia. Amal, kerja dan Hijrah akan mengikut apa yang kita niat. Belajar, berniaga, bekerja, berkebun, berkhidmat dan apa jua mesti berniat kerana Allah.

Salah niat hasilnya akan dapat apa yang diniatkan. Misal seorang peniaga hanya berniat mahu kaya, tetapi lupa niat berniaga kerana Allah. Mungkin dia boleh kaya, tetapi pasti perniagaannya tiada keberkatan dan jauh dari rahmat dan lindungan Allah. Banyak bukti peniaga yang dulu kaya raya akhir dipenghujung hidupnya muflis. Ada kemungkinan tersalah niat dan sumbernya tidak halal.

Samalah situasinya seorang pengundi yang mengundi untuk memilih pemimpin atau wakil rakyat semata-mata mahu dapat wang tambang atau mahu dipilih jadi ketua cawangan atau seumpamanya.

Akhirnya, berjihadlah untuk kita menangkan calon Pakatan Rakyat/PAS dalam pilihanraya PRK Kuala Terengganu dan berniatlah untuk mengundi calon yang terbaik, amanah, beriman dan ikhlas dalam perjuangan Islam, menegakkan keadilan dan melaksanakan amanah.

Sekian.

*gambar hiasan sahaja"


0 comments: